اصغر قاسمي_13ميليون و 500 هزار دانش آموز ايراني در حالي سال تحصيلي جديد را آغاز كرده اند كه آموزش و پرورش هنوز استراتژي مشخصي براي فائق آمدن بر ناهنجاريهاي شكل گرفته در مدارس ندارد. به گزارش سياست روز جمعيت دانش آموزي كشور از 18ميليون نفر در دهه 60 در پي سياست هاي كنترل جمعيت به 14 ميليون و 500 هزار نفر در سال گذشته رسيد. فقدان ثبت نام و اعزام يك ميليون دانش آموز به مدرسه از سوي خانواده ها در فاصله يك سال گذشته اين شائبه را دامن زد كه يك ميليون دانش آموز اقدام به ترك تحصيل كرده اند و ترجيح مي دهند تا دوران كودكي و نوجواني خود را در محيطي غير از مدرسه سپري كنند. اگر چه مسئولان وزارت آموزش و پرورش از علت اين ميزان كاهش اظهار بي اطلاعي مي كنند، اما پيداست كه سر در گمي استراتژي آموزش و پرورش در كنترل و رفع ناهنجاريهاي به وجود آمده در ميان دانش آموزان و استرس ها و فشارهاي ناشي از تحصيل، علت اصلي ترك تحصيل ها است. از جمله ناهنجاريهاي شكل گرفته در ميان دانش آموزان كه دغدغه هاي زيادي را براي خانواده ها به وجود آورده است، رشد مصرف مواد مخدر در مدارس كشور است.آخرين آمار رسمي منتشره از سوي آموزش و پرورش متعلق به سال 86 است كه از وجود 35 هزار معتاد در بين دانش آموزان حكايت دارد.در طي اين سالها پليس بارها و بارها هشدار داده است كه به دليل شيوع مواد مخدر صنعتي و روش هاي جديد خرده فروشان مواد مخدر در بازار يابي و كشيدن نوجوانان و افراد كم سن و سال به دام اعتياد، آمار دانش آموزان معتاد به يقين با رشدي تصاعدي مواجه بوده است. در برخي موارد مراجع رسمي مبارزه با مواد مخدر، از كاهش سن اعتياد به 8 سال در كشور اشاره كرده اند. بر اساس‌ آمارهايي كه توسط خود آموزش و پرورش ارائه شده است ، 3،1 درصد از دانش‌ آموزان‌ شهر تهران‌ به‌ دليل‌ داشتن‌ والدين‌ معتاد يا درگيري‌ مستقيم‌ و غيرمستقيم‌ در خريد و فروش‌ مواد مخدر در معرض‌ خطر اعتياد قرار دارند و 28درصد دانش‌آموزان‌ دبيرستاني‌ در تهران‌ بزرگ‌ به‌ صورت‌ تفنني‌ سيگار مي‌ كشند. از سوي‌ ديگر برخي مراجع نيمه رسمي در آماري‌ كه‌ گواه‌ پايين‌ بودن‌ سن‌ اعتياد در جامعه‌ ايران‌ است‌ سهم‌ نوجوانان‌ را در كل‌ جمعيت‌ معتادان‌ ايران‌ 13درصد ذكر مي‌ كند كه‌ بيش‌ از 90 درصد آنها سابقه‌ لااقل‌ يك‌ بار ترك‌ دارند. رشد ناهنجاري اعتياد در مدارس كشور در حالي است كه منابع رسمي از وجود 282 مورد خود كشي توسط دانش آموزان در سال گذشته خبر مي دهند كه عمده آنها دانش آموزان دختر بوده اند. اگر چه وقوع اين ناهنجاريها در مدارس مي تواند ارتباط مستقيم با عملكرد آموزش و پرورش نداشته باشد، اما وجود فشارها و استرس هاي تحصيلي يكي از عمده ترين دلائل گرايش به مواد مخدر و وجود خود كشي در ميان دانش آموزان است. كارشناسان معتقدند كه مسئله موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه تبدیل به رقابتی سخت و فشرده شده، به گونه‌ای که زندگی بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندان کنکوری دارند، به شدت متأثر از تبعات شرکت در این امتحانات است. روانشناسان معتقدند اعمال فشار شدید خانواده از یک سو و مدرک‌ گرایی موجود در جامعه از سوی دیگر باعث شده اکثریت جوانان ایرانی عدم توفیق در کنکور را پایان تمام آمال و آرزوهای خود تصور کنند. اين در حالي است كه نواقص نظام آموزشي در كشور موجب شده است بخش مهمي از دانش آموزان دچار افت تحصيلي شوند. بر اساس آمارهاي منتشره توسط مسئولان آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته 23 درصد ازجمعيت یک میلیون و چهارصد هزار دانش‌آموزان پایه اول متوسطه مردود شده و مجبور به تکرار پایه شده‌اند. میزان دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند نیز بسیار بالاست. طی چند سال اخیر تنها 90 هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلى در استان اصفهان ترك تحصیل كرده‌اند. این دانش‌آموزان ۱۱تا ۱۷سال سن دارند.برخي مراجع اعلام مي كنند كه طی چهار سال گذشته سه میلیون کودک ایرانی ترک تحصیل کرده‌اند. فتاح نيازی، معاون آموزشی "مؤسسه آموزش از راه دور" اعلام کرده است که در سطح كشور بيش از 13 ميليون كم‌‏سواد بين 11 تا 45 سال وجود دارد. سه ميليون نفر از این عده دانش‌آموزان لازم ‌التعليم هستند که بین 11 تا 17 سال سن دارند. سال گذشته رئيس پژوهشگاه تعليم و تربيت آموزش و پرورش اعلام کرده بود : طبق آزمون بين المللی تيمز و پلز ايران در دروس رياضی و علوم و همچنين سواد خواندن و نوشتن رتبه های آخر را در بين کشورهای جهان به خود اختصاص داده است . هاجر تحريری هر چند رتبه دقيق ايران را در اين رده بندی جهانی نگفت اما به طور ضمنی اشاره كرد: اگر ۳۰ کشور در اين آزمون شرکت کرده باشند رتبه ايران ۲۹ يا ۲۸ است. البته مسئولان آموزش و پرورش هم تنگناهاي خود را در مقابله با اين ناهنجاريها دارند.رشد جمعيتي دردهه 60 موجب شد تا وزارت آموزش و پرورش به وزارتخانه اي با بيشترين نيروي انساني بدل شود.در حال حاضر یک میلیون و 100 هزار نفر کارمند و معلم در اين وزارتخانه مشغول به كار هستند كه كسري بودجه سنگيني را هر ساله به اين سازمان تحميل مي كنند به گونه اي كه در برخي موارد دولت مجبور شده است تا از هزينه هاي عمراني كشور كاسته و آنرا خرج دستمزد و مزاياي نيروي انساني در آموزش و پرورش كند.بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين بدنه سنگين نيروي انساني مهمترين مانع در جهت پوياي آن در مقابل ناهنجاري هاست. واقعيت آن است كه آموزش و پرورش تلاش مي كند تا به مسائل كلي آموزش دانش آموزان بپردازد.تا مين كلاس و معلم و برگزاري سالانه دوره هاي تحصيلي مهمترين دغدغه مسئولان اين وزارتخانه است.بنابراين با تنگناهاي ساختاري آموزش و پرورش، دانش آموزان در مقابل ناهنجاريها تنها رها خواهند ماند.
https://siasatrooz.ir/vdciw3ar.t1a352bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی